:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak ::

:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak Portal::
 
HomePortalCalendarGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Navigation
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» PPP new website..
Fri Sep 09, 2016 2:12 pm by Jay Amarda

» SELAMAT HARI PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN 2016
Tue Mar 08, 2016 8:38 pm by Jay Amarda

» Pegawai Perubatan di KK/K1M/KKIA
Sat Jan 09, 2016 10:37 pm by Jay Amarda

» MERRY CHRISMAT & HAPPY NEW YEAR 2016
Tue Dec 22, 2015 9:39 am by Jay Amarda

» PENGALAMAM DENGAN PERKHIDMATAN DOKTOR UDARA
Thu Dec 10, 2015 11:41 am by Jay Amarda

» Lastest Update and News for PPP
Thu Dec 10, 2015 8:03 am by Jay Amarda

» PPP BOLEH JADI PEGAWAI PERUBATAN
Sun Jul 19, 2015 8:21 pm by Aisyah98

» DEGREE FOR PPP. APA BIDANG YANG BERKAITAN
Sun Jul 19, 2015 8:18 pm by Aisyah98

» Visual Studio 2010 Free Download Full Version With Crack For Windows 7 64 Bit
Wed Mar 19, 2014 3:42 pm by maddprym

» perkembangan terkini naiktaraf KK Lubok Antu
Thu Oct 10, 2013 8:31 am by Roslan

» Helo...2013
Fri Jul 26, 2013 2:28 am by plus100lewishamiltonamat@

» FAIL MEJA UNTUK SEMUA
Sun Apr 07, 2013 4:02 pm by Amin zafri

» org baru...
Sat Feb 23, 2013 5:32 pm by arm S'h

» SURAT PEKELILING KETUA PENGARAH KESIHATAN MALAYSIA BIL.4/2009 PELAKSAAN PERKHIDMATAN KESIHATAN BERINTEGRASI(BERSEPADU)DI KLINIK KESIHATAN.
Sat Dec 08, 2012 2:02 pm by desmond edward

» PENDAFTARAN PERSATUAN PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN SARAWAK
Tue Nov 06, 2012 10:23 am by Roslan

» Facebook satu lagi cara Yahudi bergerak!!
Wed Oct 24, 2012 1:46 am by anak pisang

» canon EOS 450D
Wed Oct 24, 2012 1:40 am by anak pisang

» TB Drugs Protocol
Wed Oct 24, 2012 1:39 am by anak pisang

» WANITA DAKWA SAKIT KULIT ANGKARA UBAT HOSPITAL.
Wed Oct 24, 2012 1:37 am by anak pisang

» REFERENDUM: MENGKAJI DAN MENJENAMA SEMULA NAMA JAWATAN ‘PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN’ KEPADA SATU NAMA YANG LEBIH SIGNIFIKAN
Wed Oct 24, 2012 1:32 am by anak pisang

Similar topics
Affiliates














Follow us on Twitter


 



Share | 
 

 Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
bernxrd
New Forumer


Posts : 6
Points : 10
Reputation : 1
Join date : 2010-03-05

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Mon Mar 22, 2010 10:20 pm

Klinik 1Malaysia dikatakan memberi perkhidmatan perubatan yang berkualiti rendah, sehingga ada pesakit yang diberi salah nasihat dan juga bekalan perubatan yang silap.

Dr T Jayabalan, yang mewakili pekerja dan Majlis Kesatuan Pekerja Malaysia (MTUC) mendakwa, kajian klinik-klinik 1Malaysia yang dilhamkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mendapati ada pegawai pembantu perubatan memberikan ubat yang silap kepada pesakit.

Kajian berkenaan didakwa dilakukan di Kampar, Perak.

“Mereka memberi preskripsi untuk ubat yang salah dan ada juga yang membekalkan ubat yang mereka tidak ditauliahkan untuk berbuat demikian.

"Ada juga yang didapati gagal mengenalpasti sakit yang dihadapi oleh pengunjung klinik itu,” kata Jayabalan yang juga adalah penasihat kesihatan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).

“Walaupun, pe
nyediaan klinik-klinik itu adalah tindakan yang mulia untuk membolehkan golongan kurang upaya mendapatkan bantuan kesihatan, namun kita mahu pesakit diberikan akses perubatan yang berkualiti,” katanya.

Doktor berpengalaman itu yang kini berrkhidmat di sebuah hospital swasta di Pulau Pinang membuat pendedahan berkenaan ketika ceramahnya di Kompleks Caring Society di Pulau Pinang yang berjudul “Apa silap dengan sistem kesihatan kita” pada Sabtu lalu.

Majlis itu anjuran Forum Sembang-sembang, sebuah pertubuhan yang memperjuangkan isu sosial dan awam. Ia dipengerusikan oleh bekas ahli dewan undangan negeri Machang Bubok yang mewakli Gerakan, Toh Kin Woon.

Jayabalan juga melahirkan rasa terkejutnya kerana 44 klinik berkenaan yang ditubuhkan sejak Januari lalu bagi membantu golongan berpendapatan rendah di bandar gagal ditubuhkan secara telus.

Dakwanya, kebanyakan doktor kurang mengetahui mengenai projek klinik 1Malaysia itu.
Back to top Go down
bernxrd
New Forumer


Posts : 6
Points : 10
Reputation : 1
Join date : 2010-03-05

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Mon Mar 22, 2010 10:25 pm

apabila saya terbaca post ini,saya berasa agak terkilan dengan beberapa kenyataan yang dilihat agak merendahkan dan sengaja menjatuhkan profesion ppp.. ( pada pndapat saya )
Back to top Go down
Deressa
Moderator
Moderator


Cancer Rat
Posts : 1070
Points : 1189
Reputation : 0
Join date : 2009-07-14
Age : 32
Location : SGH

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Tue Mar 23, 2010 5:19 pm

sama ada penulis tersebut sengaja mau jatuhkan profession ppp, atau mmg hal ni betul, kita x tau.

penulis boleh tulis apa dia mau, tapi mana bukti nya?
sertakan bukti baru kita boleh percaya 'publisiti murahan' nya.

_________________
がりえ しあ
Back to top Go down
bernxrd
New Forumer


Posts : 6
Points : 10
Reputation : 1
Join date : 2010-03-05

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Tue Mar 23, 2010 8:15 pm

btl2... tp bagi msyrkt yg sik tau pa2 ttg prbtn yg trma bulat2 jak artikel ya.... sdkt sbyk mngrangkn kprcyaan mskt thd profsn kta.. .. nma ppp jua yg trma bnda2 bruk... bgus smua cdak nrse ... dktr...
Back to top Go down
Roslan
Admin
Admin


Cancer Rooster
Posts : 116
Points : 186
Reputation : 0
Join date : 2009-04-13
Age : 35
Location : Sarawak Land Of Borneo

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Wed Mar 24, 2010 9:55 pm

Siasat dulu dari akar umbi........
Back to top Go down
http://pppsarawak.darkbb.com
wreig
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Taurus Dog
Posts : 179
Points : 185
Reputation : 0
Join date : 2009-05-18
Age : 34
Location : Semah In Da' House

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Thu Mar 25, 2010 11:04 am

nya sebenar ia,,,dasar pembangkang,,,bc ajak benda yang menjadi isu...Ahh..politik rh panjai munyi ko leka lagu
Back to top Go down
Azreen
New Forumer


Capricorn Rooster
Posts : 2
Points : 2
Reputation : 0
Join date : 2009-11-12
Age : 34
Location : Jab.Hemodialisis,hospital Jasin,Melaka

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Wed Apr 14, 2010 8:15 pm

masyrkt skrg mmg tdk dinafikan ramai yg educated... tp kdg2 maslh yg kecil pun mereka suka perbesrkan dan jdkannye sbg isu hangat ...
Back to top Go down
Deressa
Moderator
Moderator


Cancer Rat
Posts : 1070
Points : 1189
Reputation : 0
Join date : 2009-07-14
Age : 32
Location : SGH

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Wed Apr 14, 2010 10:32 pm

betul kata u, kita salah sikit saja, diorg mau kasi heboh satu dunia tentang kesalahan kita.

kalau kita buat hal yang bagus, LANGSUNG ORG X PANDANG. politik murahan.

_________________
がりえ しあ
Back to top Go down
shinigami
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Leo Dog
Posts : 115
Points : 123
Reputation : 0
Join date : 2009-05-08
Age : 34
Location : Miri

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Thu Apr 15, 2010 12:48 am

Masih banyak org belum,waima doktor pun tujuan KK1M ni,tujuan nya untuk memberi perkhidmatan perubatan dan kesihatan untuk kes2 ringan sahaja supaya pesakit tidak perlu menunggu lama menunggu untuk kes2 seperti batuk,selesema,etc dimana sebelum ini di PK, kalau dilihat dari segi penubuhan nya mmg tepat pada masanya kerana bilangan pesakit semakin ramai tidak seperti 10-20 tahun yang lalu.Mslhnya sekarang org anggap KK1M mcm PK,beri betis minta paha pula,org yg bising itu cuma mencari publisiti murahan dan banyak duit sebab berubat di GP,takan faham maksud penubuhan klinik ini. Bayangkan kalau diswastakan KKM nanti? Nasi sudah menjadi bubur,masih boleh dimakan,kalau dah basi? Ini lah masyarakat kita,tak pandai berterima kasih..Asal Dari Kampung..
Back to top Go down
anak pisang
VVIP Forumer
VVIP Forumer


Taurus Rooster
Posts : 642
Points : 637
Reputation : 2
Join date : 2009-05-21
Age : 35
Location : HQ

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Thu Apr 15, 2010 5:05 pm

setuju
Back to top Go down
Deressa
Moderator
Moderator


Cancer Rat
Posts : 1070
Points : 1189
Reputation : 0
Join date : 2009-07-14
Age : 32
Location : SGH

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Fri Apr 16, 2010 1:17 pm

"asal dari kampung".. mmg cam ya.

_________________
がりえ しあ
Back to top Go down
musrgmude
Regular Forumer
Regular Forumer


Aries Dog
Posts : 214
Points : 210
Reputation : 3
Join date : 2009-06-11
Age : 34
Location : KK Sri Aman

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Sat Apr 17, 2010 12:33 am

biasalah... yg penting, teruskan tugas seperti biasa, msh banyak lagi yg perlukan khidmat kita... yg kluar news tah apa2 ya sbnrnya dakyah org gila kuasa, berkepentingan...malas nak ambik pot brita akhbar kinek tok....
Back to top Go down
Deressa
Moderator
Moderator


Cancer Rat
Posts : 1070
Points : 1189
Reputation : 0
Join date : 2009-07-14
Age : 32
Location : SGH

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Sat Apr 17, 2010 11:11 am

auk, berita kosong/bodoh utk melariskan news diorg ja.

_________________
がりえ しあ
Back to top Go down
s.y.s
Regular Forumer
Regular Forumer


Posts : 283
Points : 278
Reputation : 3
Join date : 2009-06-09
Location : daerah simunjan

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Mon Apr 19, 2010 10:56 am

dah tiada berita hangat,apa2 pun di hentam je ......
Back to top Go down
reborn2save
New Forumer


Libra Rooster
Posts : 28
Points : 30
Reputation : 1
Join date : 2010-02-08
Age : 35
Location : paloh,belawai

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Mon Apr 19, 2010 12:28 pm

swasta jak kkm br tauk..bgus2 kita tlg org skt..tp di pertikaikan..org semenanjung kebanyakkan memg cmya..suka politik murahan..munnya pande glak soh penulis ya brik ubt gak..cheh soh ati panas jak
Back to top Go down
http://mahsac13.blogspot.com/
Deressa
Moderator
Moderator


Cancer Rat
Posts : 1070
Points : 1189
Reputation : 0
Join date : 2009-07-14
Age : 32
Location : SGH

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Mon Apr 19, 2010 8:17 pm

mmg politik murahan.. lagipun kita x tau apa tujuan penulis tu 'hangatkan' isu kecik ni..

_________________
がりえ しあ
Back to top Go down
simon blun
Moderator
Moderator


Aquarius Rat
Posts : 173
Points : 294
Reputation : 11
Join date : 2009-05-04
Age : 56
Location : Hospital Umum Sarawak

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Mon Apr 19, 2010 10:14 pm

Stay cool. Biar pihak atasan menyelesaikan masalah ini. Syabas kerana tuan-tuan sanggup membela profession yang kita cintai ini.
Back to top Go down
eddie
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Gemini Buffalo
Posts : 148
Points : 148
Reputation : 0
Join date : 2009-05-19
Age : 43
Location : KK Debak

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Tue Apr 20, 2010 8:33 pm

Cabaran baru sudah bermula untuk semua PPP bertugas di Klinik 1 Malaysia. Akan datang lebih banyak lagi yang pelik pelik utk menjatuhkan kita PPP. Jadi sentiasa kekalkan prestasi kita.
Back to top Go down
aubreysherrod
Moderator
Moderator


Leo Pig
Posts : 1142
Points : 1147
Reputation : 4
Join date : 2009-05-07
Age : 33
Location : LUBOK ANTU

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Thu Apr 22, 2010 3:13 pm

...itu normal....tak ada manusia yang sempurna...belajarlah dari kesilapan....know where you are....
Back to top Go down
anak umbong
VIP Forumer
VIP Forumer


Libra Buffalo
Posts : 495
Points : 581
Reputation : 3
Join date : 2009-05-18
Age : 31
Location : KK NANGA ENSIRING,JULAU

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Fri Apr 23, 2010 8:43 pm

Media patut menerangkan fungsi sebenar klinik 1 malaysia..dan bukan nya membelitkan fakta...sebagai contoh..PPP hanya dapat pescribe ubat list C..maybe pt itu yang minta ubat lebih2..so PPP hanya beri ubat list C..lalu difikir salah pescribe ubat...masyarakat cuma tahu untuk mengkritik tapi x tahu sebanyak mana pengorbanan yang telah kita lakukan kepada mereka.....
Back to top Go down
Deressa
Moderator
Moderator


Cancer Rat
Posts : 1070
Points : 1189
Reputation : 0
Join date : 2009-07-14
Age : 32
Location : SGH

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Sun Apr 25, 2010 9:23 am

pandai kritik, tapi x da pengetahuan dlm bidang yg di kritik tu. bodoh!

_________________
がりえ しあ
Back to top Go down
anak umbong
VIP Forumer
VIP Forumer


Libra Buffalo
Posts : 495
Points : 581
Reputation : 3
Join date : 2009-05-18
Age : 31
Location : KK NANGA ENSIRING,JULAU

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Wed May 05, 2010 1:19 pm

tau kena kick ass sdak ke nda mereti nya...sdak ingat klinik 1 Malaysia nya baka klinik private...semua nya ada...
Back to top Go down
shinigami
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Leo Dog
Posts : 115
Points : 123
Reputation : 0
Join date : 2009-05-08
Age : 34
Location : Miri

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Thu May 06, 2010 9:37 am

sebenarnya bukan apa,dengan bayar singgit jak,boleh dpt ubat dimana di private mau berpuluh ringgit,yg bising mestilah sidak private...mun kerajaan,mmg menyokong 100% KK 1Malaysia,income sidak private dah lari,ne nda bising
Back to top Go down
Deressa
Moderator
Moderator


Cancer Rat
Posts : 1070
Points : 1189
Reputation : 0
Join date : 2009-07-14
Age : 32
Location : SGH

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Mon May 10, 2010 10:46 am

kalo kaya gilak, pigi GP ba.

_________________
がりえ しあ
Back to top Go down
anak umbong
VIP Forumer
VIP Forumer


Libra Buffalo
Posts : 495
Points : 581
Reputation : 3
Join date : 2009-05-18
Age : 31
Location : KK NANGA ENSIRING,JULAU

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Thu May 20, 2010 2:28 pm

yala..buat apa ka pg klinik 1 Malaysia....duit mayuh,jaku mayuh ga..apa la...
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI   Today at 6:45 pm

Back to top Go down
 
Klinik 1Malaysia: 'Pesakit diberi ubat silap' - MALAYSIA KINI
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» IB DAIG DUAB ZOO LI NIAM MAB LIAB TSHWM NYOB MALAYSIA
» Niam Mab Liab quaj nyob Malaysia (Mas Les Xias)
» Home > News> News Nasiriyah Malaysia's Petronas complete drilling the first well in the field of Gharraf, and preparing for other wells before the end of the year Wed, 30 Nov 2011 time: 9:37
» Electricity: a plan to set up two stations and we call on Iran to provide us with energy
» More Weirdness on Malaysia Airlines Flight MH370

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak :: :: General Forum :: Berita Terkini Penolong Pegawai Perubatan-
Jump to: