» perkembangan terkini naiktaraf KK Lubok Antu
Thu Oct 10, 2013 8:31 am by Roslan

» Helo...2013
Fri Jul 26, 2013 2:28 am by plus100lewishamiltonamat@

» FAIL MEJA UNTUK SEMUA
Sun Apr 07, 2013 4:02 pm by Amin zafri

» org baru...
Sat Feb 23, 2013 5:32 pm by arm S'h

» SURAT PEKELILING KETUA PENGARAH KESIHATAN MALAYSIA BIL.4/2009 PELAKSAAN PERKHIDMATAN KESIHATAN BERINTEGRASI(BERSEPADU)DI KLINIK KESIHATAN.
Sat Dec 08, 2012 2:02 pm by desmond edward

» PENDAFTARAN PERSATUAN PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN SARAWAK
Tue Nov 06, 2012 10:23 am by Roslan

» Facebook satu lagi cara Yahudi bergerak!!
Wed Oct 24, 2012 1:46 am by anak pisang

» canon EOS 450D
Wed Oct 24, 2012 1:40 am by anak pisang

» TB Drugs Protocol
Wed Oct 24, 2012 1:39 am by anak pisang

» WANITA DAKWA SAKIT KULIT ANGKARA UBAT HOSPITAL.
Wed Oct 24, 2012 1:37 am by anak pisang

» REFERENDUM: MENGKAJI DAN MENJENAMA SEMULA NAMA JAWATAN ‘PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN’ KEPADA SATU NAMA YANG LEBIH SIGNIFIKAN
Wed Oct 24, 2012 1:32 am by anak pisang

Similar topics
Affiliates

Follow us on Twitter

Share | 

JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
bernxrd dst
Newbie Forumer
Newbie Forumer

Libra Buffalo

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Mon Oct 05, 2009 5:03 pm

PETIKAN DARI AKHBAR SARAWAK TRIBUNE :

Liow…please tell the truth laaaa
posted on April 30th, 2009 @ 10 : 28 am by Moderator
By Abdul Hakim Bujang
The year was 1997. My wife was pregnant with our first daughter. She was suffering from abdominal pain.
Being a journalist trained to visit private clinic last over health matters, I brought her to the Klinik Ibu dan Anak, Bintulu. The archaic Bintulu General Hospital that housed the clinic was just opposite the Sarawak Tribune office.
When reaching the clinic, I told my wife to ask from the counter. It so happened the counter was manned by no other than the Sister (Sister is chief nurse).
Instead of helping my wife, she make fun of her. Enjoy a good laugh before announcing “Who want to help someone sakit here?” Next, everybody laugh. I continue watching their antic from a distance.
She take my wife card, tell her to come back again in two weeks time after scribbling an appointment date on it. She did not even give her any number or indication to send her to the doctor room for consultation.
I continue smiling and comfort my wife. I bring her to the company panel clinic, get the needed medicine and send her home to rest.
I go back to my office and call the Divisional Health Officer. He was a distant relative by the name of Dr Raili Suhaili. Tell him what happened. Getting him to comment. He commented and pledge to investigate. He told me to write without quoting him.
The next day, the story was published in Sarawak Tribune. I did not mention that the victim is my wife.
By 2pm, a group of grumpy and not so pretty nurses came charging to Sarawak Tribune for publishing a lie…
“This woman is lying, no such thing happened,” the Sister, almost shouting trying to defend her clinic.
I keep quiet. Not happy with my silent, she said “Our boss want you to retract what you have published and solved this problem.”
I continue with my silent treatment.
Suddenly she remember something. “You look familiar, you were there,” she said.
I smile and said “Fuck you… I have spoken to your Health Officer before you spoke to him, and it was your bloody face that I saw at the counter,” I pack my things and move out. I better go before killing someone. I hear her voice continue mumbling at my back trying to explain, rubbish!
Still not happy they tried to get my superior to make me retract the statement. Being a non-media guy and politician wannabe idiot, my superior who is now with Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sibu, George Chen Ngok Pa want me to give in.
I politely tell him to go and fly kite… or sleep with the office cleaner, like what someone did in Miri.
There are few other complaint that I received after that. Some I decided to inform my good friend who is the Bintulu Hospital Director to solve rather than highlighting it in the media.
What annoys me is the fact that these people are paid handsomely to do the job. It is not a community service. They are paid very huge salary to look after the sick people, and not make them suffer.
I sincerely proposed that any medical staffs caught being nasty to patients, playing truant or ular-ular should be made guinea pig for mild health complication treatment, it will give them better understanding what does it feel like being sick and will surely make them more emphatic of others pain!
If people like George Chen ever become political leader, if Pakatan ever come to power, I do not know what kind of lies they will tell to protect the non performing civil servant. After a Deputy Minister complaining here, this is what Barisan Nasional (BN) Health Minister named Liow said, here.
Back to top Go down
bernxrd dst
Newbie Forumer
Newbie Forumer

Libra Buffalo

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Mon Oct 05, 2009 5:08 pm

LAYANLAH PATIENT SEBAIK MUNGKIN MENGIKUT PROFESIONALISME KITA.. jangan sudah terhantuk baru nak sedar ..
Back to top Go down
wahab
New Forumer

Leo Goat

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Mon Oct 05, 2009 5:43 pm

benar cerita tok kah?rasa-rasa aku,sister ya dah offline.
Back to top Go down
simon blun

Aquarius Rat

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Mon Oct 05, 2009 7:52 pm

Bagus cerita tok. It is FOOD FOR THOUGHT for all of us. Sometimes we do not realized that our gestures annoyed our clients. To those who are the front liner to be more cautious always.
Back to top Go down
musrgmude
Regular Forumer
Regular Forumer

Aries Dog

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Mon Oct 05, 2009 8:45 pm

Tiada yg perfect di dunia tok...tapi kita boleh belajar dari kesilapan dan improve kita sendiri hari ke hari...buat yg terbaik lah untuk klien kita, jgn sampai kita leka, yg kita sebenarnya ada tanggungjawab untuk dilaksanakan...bidang kerja kita melibatkan nyawa manusia, so berhati-hatilah rakan2 sekalian...
Back to top Go down
anak umbong
VIP Forumer
VIP Forumer

Libra Buffalo

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Mon Oct 05, 2009 10:53 pm

jangan terlepas cakap suda.........
Back to top Go down
wahab
New Forumer

Leo Goat

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Tue Oct 06, 2009 10:00 am

kadang-kadang manusia boleh jadi katak depan cermin,tengok dunia sendiri dan tak tengok dunia orang lain.....hyperchondriac with egocentric ! (ps:......semua PPP professional tapi jarang nak menonjolkan keprofessiolisme nya)
Back to top Go down
Deressa

Cancer Rat

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Tue Oct 06, 2009 11:25 am

apa yg ku baca tu hanya gimik politik.

why politikkan kesihatan? u x puas hati, complian la dgn cara betul. not trough political ways.

lagipun bukan all manusia perfect ba. tanya writer tu, dia x pernah buat salah ka?

New Forumer

Leo Goat

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Tue Oct 06, 2009 12:33 pm

betul ya rie,kenak sidak politikus tok suka nak ambik kesempatan dari kelemahan orang,kadang-kadang ingin juak rasa nak nyuruh sidak nya duduk dengan kita standby on-call 24 jam ninggal anakbini di rumah. (ps:....kadang-kadang ingin juak nak jadi politician)
Back to top Go down
musrgmude
Regular Forumer
Regular Forumer

Aries Dog

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Tue Oct 06, 2009 12:59 pm

PPP ada peluang jadi politician coz selalu bersama rakyat...tapi bidang ya banyak gilak menabor janji, last2 jadi pembulak, perkara ya memang sik lari dlm dunia politik..tapi ada juak politician yg benar2 hebat...tapi mun di swak tok lebih kpd janji ajak...development pun jaoh kebelakang...
-dah lah, malas nak cerita pasal org politik...cdak ya nang sentiasa betol jak2-
Back to top Go down
bernxrd dst
Newbie Forumer
Newbie Forumer

Libra Buffalo

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Tue Oct 06, 2009 5:21 pm

tak kisah la gimik politik atau tidak ... hanya crta pengajaran kpd kita ... apapun ksah ini blh djadikan tauladan
Back to top Go down
wahab
New Forumer

Leo Goat

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Wed Oct 07, 2009 1:11 pm

benar pok,kita ambik jadi teladan jak....cakap lebih kelak,kenak mark,lebih2 lagik dekat nak state election tok,biar kita tengok dan dengar mereka-mereka yang carik makan pakai politic,kita dah ada gaji kita empun. (ps:HAKIKAT nya,kita tak boleh lari dari politik)
Back to top Go down
Deressa

Cancer Rat

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Fri Oct 09, 2009 11:58 am

lak ke urg bansa nya, kapa nya!

kitai bisi periok asi kitai empu, kapa ka kiroh periok asi org ke politik bansa nya.

lak ke rindang dunya katai cdak nya.

VVIP Forumer
VVIP Forumer

Gemini Dog

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Wed Oct 21, 2009 12:35 pm

..politic mostly dirty job..whatever it is..owez do the right things to yourself and others..

Regular Forumer
Regular Forumer

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Wed Oct 21, 2009 2:27 pm

JANGAN BINCANG PASAL POLITIK...KERJA2 UNTUK KESIHATAN DAH LAH TU.
Back to top Go down
Deressa

Cancer Rat

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Wed Oct 21, 2009 3:51 pm

pig

Leo Pig

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Wed Oct 21, 2009 6:52 pm

..............pelik, tapi terjadi juga dalam masyarakat kita..........
Back to top Go down
polzdscholzd
VVIP Forumer
VVIP Forumer

Gemini Dog

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Thu Oct 22, 2009 1:33 pm

Leo Pig

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Thu Oct 22, 2009 4:59 pm

........macam mana nak elakkan benda ini boleh terjadi dalam workplace kita sekiranya perkara ini benar-benar terjadi???????....... macam dalam senario tadi, perlukan seseorang itu dihantar untuk menghadiri semula kursus induksi dan kursus budaya korporat??????????????
Back to top Go down
bernxrd dst
Newbie Forumer
Newbie Forumer

Libra Buffalo

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Thu Oct 22, 2009 11:19 pm

hantar la kursus sbyak manapun .. tetap sik da beza kalau dah sikap mcm ya,.,,,,
Back to top Go down
polok
Newbie Forumer
Newbie Forumer

Libra Pig

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Fri Oct 23, 2009 8:47 am

steady manang ulak
Back to top Go down
polok
Newbie Forumer
Newbie Forumer

Libra Pig

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Fri Oct 23, 2009 8:53 am

hati2 bila bercakap dengan pesakit...jangan main hentam saja
Back to top Go down
polzdscholzd
VVIP Forumer
VVIP Forumer

Gemini Dog

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Fri Oct 23, 2009 9:22 am

..think before says..

Cancer Rat

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Fri Oct 23, 2009 4:05 pm

MananG UlaK wrote:
hantar la kursus sbyak manapun .. tetap sik da beza kalau dah sikap mcm ya,.,,,,

amai nya~ nganjung ke kursus pan enti client kitai ke bansa nya (school high2, stupid not complete) nya nadai meh guna. laban cdak fikir cdak nemu/pandai gik. <--- manah gik duit kursus nya kena mayar elaun kitai.

Last edited by Rie on Fri Oct 23, 2009 6:27 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : typing error~)
Back to top Go down
polzdscholzd
VVIP Forumer
VVIP Forumer

Gemini Dog

Health Status

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Fri Oct 23, 2009 4:26 pm

amai nya..

PostSubject: Re: JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )   Today at 4:13 pm

Back to top Go down

JADIKAN INSIDEN INI SEBAGAI PANDUAN KITA SEWAKTU BEKERJA ( 4 AMO )
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next