:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak ::

:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak Portal::
 
HomePortalCalendarGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Navigation
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» {Ativador Windows 7 - Todas As Vers
Thu Apr 10, 2014 7:36 am by maddprym

» Gta San Andreas Model Folder Free Download
Thu Apr 10, 2014 3:21 am by petrdwel

» Free Nudist Videos - Naturist Teen
Thu Apr 10, 2014 12:49 am by petrdwel

» Debbie Does Dallas.rar-adds
Sat Apr 05, 2014 6:37 pm by maddprym

» Crack No Cd Yo Presidente
Sat Apr 05, 2014 5:23 am by maddprym

» MULTI PTC MathCAD V15 M010 V15 64 Bit.rar
Fri Apr 04, 2014 11:51 pm by maddprym

» MULTI PTC MathCAD V15 M010 V15 64 Bit.rar
Fri Apr 04, 2014 11:49 pm by maddprym

» Yasmina Khadra, Ebook Collection.rar
Fri Apr 04, 2014 7:55 pm by petrdwel

» Guelewar Film Senegalais-adds
Fri Apr 04, 2014 7:04 am by petrdwel

» District B13 ( Full Download )
Wed Apr 02, 2014 4:26 pm by petrdwel

» Realtek Rl8201 Clcp.rar
Tue Apr 01, 2014 2:27 pm by maddprym

» Conservation Of Leather And Related Materials (Repost).iso
Sat Mar 29, 2014 10:35 am by maddprym

» Diary Of Samuel Pepys, Volume 1
Fri Mar 21, 2014 11:42 pm by maddprym

» Diary Of Samuel Pepys, Volume 1
Fri Mar 21, 2014 11:40 pm by maddprym

» Diary Of Samuel Pepys, Volume 1
Fri Mar 21, 2014 11:39 pm by maddprym

» Bird Sense: What It's Like To Be A Bird
Fri Mar 21, 2014 2:47 pm by petrdwel

» Visual Studio 2010 Free Download Full Version With Crack For Windows 7 64 Bit
Wed Mar 19, 2014 2:42 pm by maddprym

» Young Indian Sex Video .peperonity
Tue Mar 11, 2014 8:04 pm by petrdwel

» Www Pakistani Sexy Nanga Mujra Wapdam Com.
Tue Mar 11, 2014 4:32 pm by petrdwel

» [FS2004] - [FSX] - LatinVFR - Santiago SCEL [RIP] (Scenery)
Mon Mar 10, 2014 7:07 am by petrdwel

Similar topics
  • » IJAZAH SARJANA MUDA SASTERA (SEJARAH) 2012/2013
  • » UNISEL akan buat PJJ Ijazah Sains Makmal Perubatan..
  • » pesara KWSP percuma perubatan
  • » benar seorang menteri boleh kasi turun pangkat seorang pegawai dalam jabatan kerajaan?
  • » Sabah hilang kawasan?
  • » Raja Bvasal Aki Pandii kelahiran kg. Panudahan
  • » Ufo sighting at Kampung Jawa, Klang, Selangor, Malaysia JUly 4TH
  • » pelajar malaysia kurang standard di indonesia
  • » Sabah, Malaysia
  • » Lelaki mudah terkena penyakit kanser ?
  • Affiliates














    Follow us on Twitter


     


    Share | 
     

     Sejarah Penolong Pegawai Perubatan

    View previous topic View next topic Go down 
    Go to page : 1, 2  Next
    AuthorMessage
    Nick
    Moderator
    Moderator


    Libra Rooster
    Posts: 766
    Points: 856
    Reputation: 8
    Join date: 2009-05-07
    Age: 32
    Location: HUM

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 7:53 am






    SEJARAH
    PROFESION PEMBANTU PERUBATAN Profesion Pembantu Perubatan telah
    dikenalpasti pada awal tahun 1900. Pada awalnya ia dikenali sebagai
    'Apothecaries' yang diperkenalkan oleh British Malaya di Pulau Pinang.
    Dibawah pemerintahan British Malaya 'Apothecaries' dikenali juga
    sebagai 'Sub-Assistant Surgeon' @ 'Dressar'. Sebelum Malaysia mencapai
    kemerdekaan dari British nama Hospital Assistant telah diguna pakai dan
    pada masa kini dikenali sebagai Pembantu Perubatan (Medical Assistant).





    APOTHECARIES
    - ialah seorang yang menyediakan,menjual dan mendispen ubat-ubatan. -
    di Britain seseorang yang telah lulus peperiksaan yang diadakan oleh
    Society Of Apothecary London dengan mendapat Diploma In
    Medicine,Surgery And Midwifery. - ini melayakkan mereka untuk
    menggunakan abrevasi LMSSA London di belakang nama mereka.





    DRESSAR
    - ialah seorang yang membuat dressing luka pesakit dan membantu pakar
    bedah semasa pembedahan dijalankan. - iaanya ialah graduan dari sekolah
    perubatan yang mendapat latihan dari segi teori dan praktikal ilmu
    perubatan. - dressar yang telah tamat latihanya diberi kebenaran untuk
    melakukan pembedahan kecil & ringan. - ianya berupaya untuk merawat
    kes-kes luka , kepatahan dan berpengetahuan tentang farmakologi dan
    perbidanan.





    DRESSAR
    GRADE III - setelah menamatkan latihan dari KKM didalam bidang
    kejururawatan,pembedahan,perubatan dan makmal maka dressar ini
    dikategorikan sebagai



    Dressar
    Grade III. - beliau akan bekerja didalam wad dan makmal perubatan untuk
    menjalankan prosedur kejururawatan dan pemeriksaan slide asas.





    DRESSAR
    GRADE II - dressar grade III ini dibenarkan untuk melanjutkan latihanya
    didalam bidang perubatan,pembedahan dan makmal perubatan. - sukatan
    matapelajaranya adalah lebih tinggi dan mereka dilatih didalam sains
    farmakologi selama 2 tahun. - diakhir latihan dressar grade III akan
    menduduki peperiksaan dan jika lulus beliau akan di kategorikan sebagai
    dressar grade II.





    DRESSAR
    GRADE I - untuk mendapat dressar grade I ini dressar grade II
    dikehendaki untuk belajar ilmu
    perubatan,perbidanan,pembedahan,farmakologi dan makmal perubatan yang
    lebih tinggi. - diakhir latihan dressar grade II akan menduduki
    peperiksaan akhir dan jika berjaya beliau akan di kategorikan sebagai
    dressar grade I. - kesinambungan program pembelajaran dressar grade III
    hingga grade I akan memakan masa 6 tahun.





    HOSPITAL
    ASSISTANT ( HA ) - sebelum kemerdekaan malaysia pada tahun 1957 nama
    'DRESSAR' telah ditukarkan kepada HOSPITAL ASSISTANT (HA). - sekolah
    latihan pembantu hospital telah diwujudkan di Seremban Negeri Sembilan.
    - skop pekerjaan 'HA' telah diperluaskan dengan penempatan di
    klinik-klinik kesihatan dan unit- unit khas spt unit kecemasan,otopedik
    dll.





    PEMBANTU
    PERUBATAN (MEDICAL ASSISTANT @ MA) - setelah sekian lama nama 'HA'
    digunakan maka KKM telah menukarkan nama jawatan ini kepada Pembantu
    Perubatan (Medical Assistant). - 4 buah kolej telah dibina untuk
    memenuhi permintaan 'MA' iaitu: - Kolej PP Seremban - Kolej PP Ulu
    Kinta - Kolej PP Alor Setar - Kolej PP Kuching - graduan lepasan kolej
    PP ini akan mendapat Diploma Pembantu Perubatan didalam tempoh latihan
    3 tahun (teori & praktikal). - pihak swasta juga telah mengiktiraf
    jawatan PP ini dan ramai diantara PP yang bertugas di sektor swasta.



    PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN ( ASSISTANT MEDICAL OFFICER @ AMO )
    -
    Kerajaan telah bersetuju dan meluluskan gelaran jawatan yang baru bagi
    Pembantu Perubatan iaitu Penolong Pegawai Perubatan berkuatkuasa 20hb
    Mac 2007.
    - Pertukaran gelaran ini hanyalah secara pentadbiran sahaja dan tidak melibatkan skim perkhidmatan.
    -
    Semoga dengan ini dapat memberi peransang dan galakan untuk semua PPP
    untuk terus memajukan kerjaya dan prestasi mereka. - PPP dibahagikan
    kepada beberapa grade:
    KUMPULAN SOKONGAN- PPP grade U29 - PPP grade U32 - PPP grade U36



    KUMPULAN PENGURUSAN DAN PROFESIONAL
    - PPP Grade U41
    - PPP Grade U42
    - PPP Grade U44
    - PPP Grade U48
    - PPP Grade U52
    - PPP Grade U54- telah ramai PPP yang melanjutkan pelajaran diperingkat Universiti dan mendapat ijazah
    - dengan ini diharap akan dapat meningkatkan mutu dan produktiviti PPP
    Back to top Go down
    http://WWW.YAHOO.COM
    kesulai malam
    Regular Forumer
    Regular Forumer


    Posts: 250
    Points: 247
    Reputation: 0
    Join date: 2009-08-17

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:08 am

    Bagus bagus. Tapi tiada gunanya gelaran PPP sahaja yang di ubah..Tapi skop kerja Tetap sama..Begitu juga untuk Kumpulan Profesional. Gelaran tetap PPP..Jadi kalau kumpulan profesional nama jawatan tersebut tidak perlu menggunakan Penolong.....
    Renung3 kan lah.
    Back to top Go down
    Nick
    Moderator
    Moderator


    Libra Rooster
    Posts: 766
    Points: 856
    Reputation: 8
    Join date: 2009-05-07
    Age: 32
    Location: HUM

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:10 am

    betul2
    Back to top Go down
    http://WWW.YAHOO.COM
    kesulai malam
    Regular Forumer
    Regular Forumer


    Posts: 250
    Points: 247
    Reputation: 0
    Join date: 2009-08-17

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:13 am

    geng nanti kamu usulkan persoalan yang saya katakan ini.
    Back to top Go down
    Nick
    Moderator
    Moderator


    Libra Rooster
    Posts: 766
    Points: 856
    Reputation: 8
    Join date: 2009-05-07
    Age: 32
    Location: HUM

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:16 am

    mana kita nak usulkan perkara macam ini?????????
    Back to top Go down
    http://WWW.YAHOO.COM
    kesulai malam
    Regular Forumer
    Regular Forumer


    Posts: 250
    Points: 247
    Reputation: 0
    Join date: 2009-08-17

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:28 am

    melalui kasatuan dan kepada KKM seterusnya SPA/JPA.
    Back to top Go down
    Deressa
    Moderator
    Moderator


    Cancer Rat
    Posts: 1070
    Points: 1189
    Reputation: 0
    Join date: 2009-07-14
    Age: 30
    Location: SGH

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:32 am

    nice~ nice~

    _________________
    がりえ しあ
    Back to top Go down
    kesulai malam
    Regular Forumer
    Regular Forumer


    Posts: 250
    Points: 247
    Reputation: 0
    Join date: 2009-08-17

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:35 am

    geng..jangan puji sahaja..mesti berusaha..bagitau kat cif tempat u sana..dan buat surat rasmi kepada kasatuan.
    Back to top Go down
    drhouse
    Newbie Forumer
    Newbie Forumer


    Aries Buffalo
    Posts: 118
    Points: 116
    Reputation: 0
    Join date: 2009-05-19
    Age: 29
    Location: TePi SunGaI BanYak BoyAk...

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 9:42 am

    betul2... usaha tangga kejayaan.. sama2 kita memartabatkan profesion kita..
    Back to top Go down
    kesulai malam
    Regular Forumer
    Regular Forumer


    Posts: 250
    Points: 247
    Reputation: 0
    Join date: 2009-08-17

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 10:43 am

    kamu pun sama geng..bagitau cif perkara ini..
    Back to top Go down
    kesulai malam
    Regular Forumer
    Regular Forumer


    Posts: 250
    Points: 247
    Reputation: 0
    Join date: 2009-08-17

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 11:00 am

    drhouse...ingat mesti bagitau cip kamu kat sana..
    Back to top Go down
    aubreysherrod
    Moderator
    Moderator


    Leo Pig
    Posts: 1142
    Points: 1147
    Reputation: 4
    Join date: 2009-05-07
    Age: 30
    Location: LUBOK ANTU

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Fri Sep 11, 2009 7:22 am

    harap2 ramai ppp dari kumpulan p&p pada masa hadapan.............
    Back to top Go down
    Adenan
    User Forumer
    User Forumer


    Leo Rat
    Posts: 65
    Points: 81
    Reputation: 0
    Join date: 2009-07-20
    Age: 29
    Location: Klinik Kesihatan Oya Sibu

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Fri Sep 11, 2009 11:03 pm

    Sejarah hanya tinggal kenangan, apa yang mereka dapat dengan kewujudan PPP dari dahulu hingga sekarang, kalau kita generasi PPP sahaja yang berkobar-kober untuk memajukan jawatan PPP akan tetapi pihak DR dan dan jawatan lain tahukan nilai dan pengorbanan PPP.

    Kita berusah untuk memajukan PPP bagaimana dengan anggota PPP yang masih cuba untuk merosakkan nama baik PPP sendiri.Ingat perpatah melayu " jangan seperti mencurah air didaun keladi dan jangan setengal nira setitik rosak susu sebelanga "

    Cuba kita fikirkan sejarah PPP yang seperti diterangkan rakan tadi! Memang besar perubahan yang diperolehi oleh PPP. Akan tetapi akhirx2 tok apa kelebihan dan keistimewaan yang kita dapat. memang kita dah dapat elaun kritikal dan kemudahan untuk naik pangkat dan dapat degree adak itu cukup berapa lama baru kita usaha untuk dapat semua keistimewaan tok sedangkan jawatan lain dah lama makan keistimewaan tok.......? Berbaloikah......!!!!

    Sekarang tok kita hanya bercakap tentang PPP disarawak ajak, ada sik kita cuba selidik sedikit tentang PPP disabah. Apa kelebihan dan kekurangan PPP di sarawak tok jika dibandingkan dengan PPP disabah? Pernah kita tanyak dan selidiki.

    Aku ada kwan disabah PPP juak, Sidak Udah pergi ke semenanjung untuk kos x2 best seperti kardio dan sebagainya, dapan mendapat kemudahan untuk kenaikan pangkat dengan cepat, mengikut pendapat dan ramalan sik kebanyakkan PPP U32 dan U36 akan dari sabah dan kemungkinan sidaknya yang banyak ditempatkan di sarawak tok. Cuba kita renungkan apa yang berlaku dengan jumlah PPP di sarwak.
    Back to top Go down
    bernxrd dst
    Newbie Forumer
    Newbie Forumer


    Libra Buffalo
    Posts: 129
    Points: 133
    Reputation: 0
    Join date: 2009-08-01
    Age: 28
    Location: KK.NANGA MERIRAI KAPIT

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Sat Sep 12, 2009 4:49 pm

    ....................... hmmm ... bahaya bg sarawak ( ulasan pengulas bolasepak ) .. bst na jua dpt g kursus cam ya....
    Back to top Go down
    Adenan
    User Forumer
    User Forumer


    Leo Rat
    Posts: 65
    Points: 81
    Reputation: 0
    Join date: 2009-07-20
    Age: 29
    Location: Klinik Kesihatan Oya Sibu

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Sat Sep 12, 2009 5:25 pm

    adakah PPP sarawak masih lagi relax dan bahaya sik kita sekarang tok ?
    Back to top Go down
     

    Sejarah Penolong Pegawai Perubatan

    View previous topic View next topic Back to top 
    Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

     Similar topics

    -
    » Peranan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran @ PPKP
    » ujian saringan untuk juruteknolodi makmal perubatan..
    » mantera perubatan tradisional
    » Tahu sejarah Keningau Fm kah?
    » Etnik Paling Sedikit

    Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
    :: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak :: ::  :: -