:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak ::

:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak Portal::
 
HomePortalCalendarGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Navigation
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» {Ativador Windows 7 - Todas As Vers
Thu Apr 10, 2014 7:36 am by maddprym

» Gta San Andreas Model Folder Free Download
Thu Apr 10, 2014 3:21 am by petrdwel

» Free Nudist Videos - Naturist Teen
Thu Apr 10, 2014 12:49 am by petrdwel

» Debbie Does Dallas.rar-adds
Sat Apr 05, 2014 6:37 pm by maddprym

» Crack No Cd Yo Presidente
Sat Apr 05, 2014 5:23 am by maddprym

» MULTI PTC MathCAD V15 M010 V15 64 Bit.rar
Fri Apr 04, 2014 11:51 pm by maddprym

» MULTI PTC MathCAD V15 M010 V15 64 Bit.rar
Fri Apr 04, 2014 11:49 pm by maddprym

» Yasmina Khadra, Ebook Collection.rar
Fri Apr 04, 2014 7:55 pm by petrdwel

» Guelewar Film Senegalais-adds
Fri Apr 04, 2014 7:04 am by petrdwel

» District B13 ( Full Download )
Wed Apr 02, 2014 4:26 pm by petrdwel

» Realtek Rl8201 Clcp.rar
Tue Apr 01, 2014 2:27 pm by maddprym

» Conservation Of Leather And Related Materials (Repost).iso
Sat Mar 29, 2014 10:35 am by maddprym

» Diary Of Samuel Pepys, Volume 1
Fri Mar 21, 2014 11:42 pm by maddprym

» Diary Of Samuel Pepys, Volume 1
Fri Mar 21, 2014 11:40 pm by maddprym

» Diary Of Samuel Pepys, Volume 1
Fri Mar 21, 2014 11:39 pm by maddprym

» Bird Sense: What It's Like To Be A Bird
Fri Mar 21, 2014 2:47 pm by petrdwel

» Visual Studio 2010 Free Download Full Version With Crack For Windows 7 64 Bit
Wed Mar 19, 2014 2:42 pm by maddprym

» Young Indian Sex Video .peperonity
Tue Mar 11, 2014 8:04 pm by petrdwel

» Www Pakistani Sexy Nanga Mujra Wapdam Com.
Tue Mar 11, 2014 4:32 pm by petrdwel

» [FS2004] - [FSX] - LatinVFR - Santiago SCEL [RIP] (Scenery)
Mon Mar 10, 2014 7:07 am by petrdwel

Affiliates














Follow us on Twitter


 


Share | 
 

 Sejarah Penolong Pegawai Perubatan

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Nick
Moderator
Moderator


Libra Rooster
Posts: 766
Points: 856
Reputation: 8
Join date: 2009-05-07
Age: 33
Location: HUM

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 7:53 am






SEJARAH
PROFESION PEMBANTU PERUBATAN Profesion Pembantu Perubatan telah
dikenalpasti pada awal tahun 1900. Pada awalnya ia dikenali sebagai
'Apothecaries' yang diperkenalkan oleh British Malaya di Pulau Pinang.
Dibawah pemerintahan British Malaya 'Apothecaries' dikenali juga
sebagai 'Sub-Assistant Surgeon' @ 'Dressar'. Sebelum Malaysia mencapai
kemerdekaan dari British nama Hospital Assistant telah diguna pakai dan
pada masa kini dikenali sebagai Pembantu Perubatan (Medical Assistant).


APOTHECARIES
- ialah seorang yang menyediakan,menjual dan mendispen ubat-ubatan. -
di Britain seseorang yang telah lulus peperiksaan yang diadakan oleh
Society Of Apothecary London dengan mendapat Diploma In
Medicine,Surgery And Midwifery. - ini melayakkan mereka untuk
menggunakan abrevasi LMSSA London di belakang nama mereka.


DRESSAR
- ialah seorang yang membuat dressing luka pesakit dan membantu pakar
bedah semasa pembedahan dijalankan. - iaanya ialah graduan dari sekolah
perubatan yang mendapat latihan dari segi teori dan praktikal ilmu
perubatan. - dressar yang telah tamat latihanya diberi kebenaran untuk
melakukan pembedahan kecil & ringan. - ianya berupaya untuk merawat
kes-kes luka , kepatahan dan berpengetahuan tentang farmakologi dan
perbidanan.


DRESSAR
GRADE III - setelah menamatkan latihan dari KKM didalam bidang
kejururawatan,pembedahan,perubatan dan makmal maka dressar ini
dikategorikan sebagai

Dressar
Grade III. - beliau akan bekerja didalam wad dan makmal perubatan untuk
menjalankan prosedur kejururawatan dan pemeriksaan slide asas.


DRESSAR
GRADE II - dressar grade III ini dibenarkan untuk melanjutkan latihanya
didalam bidang perubatan,pembedahan dan makmal perubatan. - sukatan
matapelajaranya adalah lebih tinggi dan mereka dilatih didalam sains
farmakologi selama 2 tahun. - diakhir latihan dressar grade III akan
menduduki peperiksaan dan jika lulus beliau akan di kategorikan sebagai
dressar grade II.


DRESSAR
GRADE I - untuk mendapat dressar grade I ini dressar grade II
dikehendaki untuk belajar ilmu
perubatan,perbidanan,pembedahan,farmakologi dan makmal perubatan yang
lebih tinggi. - diakhir latihan dressar grade II akan menduduki
peperiksaan akhir dan jika berjaya beliau akan di kategorikan sebagai
dressar grade I. - kesinambungan program pembelajaran dressar grade III
hingga grade I akan memakan masa 6 tahun.


HOSPITAL
ASSISTANT ( HA ) - sebelum kemerdekaan malaysia pada tahun 1957 nama
'DRESSAR' telah ditukarkan kepada HOSPITAL ASSISTANT (HA). - sekolah
latihan pembantu hospital telah diwujudkan di Seremban Negeri Sembilan.
- skop pekerjaan 'HA' telah diperluaskan dengan penempatan di
klinik-klinik kesihatan dan unit- unit khas spt unit kecemasan,otopedik
dll.


PEMBANTU
PERUBATAN (MEDICAL ASSISTANT @ MA) - setelah sekian lama nama 'HA'
digunakan maka KKM telah menukarkan nama jawatan ini kepada Pembantu
Perubatan (Medical Assistant). - 4 buah kolej telah dibina untuk
memenuhi permintaan 'MA' iaitu: - Kolej PP Seremban - Kolej PP Ulu
Kinta - Kolej PP Alor Setar - Kolej PP Kuching - graduan lepasan kolej
PP ini akan mendapat Diploma Pembantu Perubatan didalam tempoh latihan
3 tahun (teori & praktikal). - pihak swasta juga telah mengiktiraf
jawatan PP ini dan ramai diantara PP yang bertugas di sektor swasta.

PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN ( ASSISTANT MEDICAL OFFICER @ AMO )
-
Kerajaan telah bersetuju dan meluluskan gelaran jawatan yang baru bagi
Pembantu Perubatan iaitu Penolong Pegawai Perubatan berkuatkuasa 20hb
Mac 2007.
- Pertukaran gelaran ini hanyalah secara pentadbiran sahaja dan tidak melibatkan skim perkhidmatan.
-
Semoga dengan ini dapat memberi peransang dan galakan untuk semua PPP
untuk terus memajukan kerjaya dan prestasi mereka. - PPP dibahagikan
kepada beberapa grade:
KUMPULAN SOKONGAN- PPP grade U29 - PPP grade U32 - PPP grade U36

KUMPULAN PENGURUSAN DAN PROFESIONAL
- PPP Grade U41
- PPP Grade U42
- PPP Grade U44
- PPP Grade U48
- PPP Grade U52
- PPP Grade U54- telah ramai PPP yang melanjutkan pelajaran diperingkat Universiti dan mendapat ijazah
- dengan ini diharap akan dapat meningkatkan mutu dan produktiviti PPP
Back to top Go down
http://WWW.YAHOO.COM
kesulai malam
Regular Forumer
Regular Forumer


Posts: 250
Points: 247
Reputation: 0
Join date: 2009-08-17

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:08 am

Bagus bagus. Tapi tiada gunanya gelaran PPP sahaja yang di ubah..Tapi skop kerja Tetap sama..Begitu juga untuk Kumpulan Profesional. Gelaran tetap PPP..Jadi kalau kumpulan profesional nama jawatan tersebut tidak perlu menggunakan Penolong.....
Renung3 kan lah.
Back to top Go down
Nick
Moderator
Moderator


Libra Rooster
Posts: 766
Points: 856
Reputation: 8
Join date: 2009-05-07
Age: 33
Location: HUM

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:10 am

betul2
Back to top Go down
http://WWW.YAHOO.COM
kesulai malam
Regular Forumer
Regular Forumer


Posts: 250
Points: 247
Reputation: 0
Join date: 2009-08-17

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:13 am

geng nanti kamu usulkan persoalan yang saya katakan ini.
Back to top Go down
Nick
Moderator
Moderator


Libra Rooster
Posts: 766
Points: 856
Reputation: 8
Join date: 2009-05-07
Age: 33
Location: HUM

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:16 am

mana kita nak usulkan perkara macam ini?????????
Back to top Go down
http://WWW.YAHOO.COM
kesulai malam
Regular Forumer
Regular Forumer


Posts: 250
Points: 247
Reputation: 0
Join date: 2009-08-17

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:28 am

melalui kasatuan dan kepada KKM seterusnya SPA/JPA.
Back to top Go down
Deressa
Moderator
Moderator


Cancer Rat
Posts: 1070
Points: 1189
Reputation: 0
Join date: 2009-07-14
Age: 30
Location: SGH

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:32 am

nice~ nice~

_________________
がりえ しあ
Back to top Go down
kesulai malam
Regular Forumer
Regular Forumer


Posts: 250
Points: 247
Reputation: 0
Join date: 2009-08-17

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 8:35 am

geng..jangan puji sahaja..mesti berusaha..bagitau kat cif tempat u sana..dan buat surat rasmi kepada kasatuan.
Back to top Go down
drhouse
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Aries Buffalo
Posts: 118
Points: 116
Reputation: 0
Join date: 2009-05-19
Age: 29
Location: TePi SunGaI BanYak BoyAk...

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 9:42 am

betul2... usaha tangga kejayaan.. sama2 kita memartabatkan profesion kita..
Back to top Go down
kesulai malam
Regular Forumer
Regular Forumer


Posts: 250
Points: 247
Reputation: 0
Join date: 2009-08-17

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 10:43 am

kamu pun sama geng..bagitau cif perkara ini..
Back to top Go down
kesulai malam
Regular Forumer
Regular Forumer


Posts: 250
Points: 247
Reputation: 0
Join date: 2009-08-17

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Thu Aug 20, 2009 11:00 am

drhouse...ingat mesti bagitau cip kamu kat sana..
Back to top Go down
aubreysherrod
Moderator
Moderator


Leo Pig
Posts: 1142
Points: 1147
Reputation: 4
Join date: 2009-05-07
Age: 31
Location: LUBOK ANTU

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Fri Sep 11, 2009 7:22 am

harap2 ramai ppp dari kumpulan p&p pada masa hadapan.............
Back to top Go down
Adenan
User Forumer
User Forumer


Leo Rat
Posts: 65
Points: 81
Reputation: 0
Join date: 2009-07-20
Age: 30
Location: Klinik Kesihatan Oya Sibu

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Fri Sep 11, 2009 11:03 pm

Sejarah hanya tinggal kenangan, apa yang mereka dapat dengan kewujudan PPP dari dahulu hingga sekarang, kalau kita generasi PPP sahaja yang berkobar-kober untuk memajukan jawatan PPP akan tetapi pihak DR dan dan jawatan lain tahukan nilai dan pengorbanan PPP.

Kita berusah untuk memajukan PPP bagaimana dengan anggota PPP yang masih cuba untuk merosakkan nama baik PPP sendiri.Ingat perpatah melayu " jangan seperti mencurah air didaun keladi dan jangan setengal nira setitik rosak susu sebelanga "

Cuba kita fikirkan sejarah PPP yang seperti diterangkan rakan tadi! Memang besar perubahan yang diperolehi oleh PPP. Akan tetapi akhirx2 tok apa kelebihan dan keistimewaan yang kita dapat. memang kita dah dapat elaun kritikal dan kemudahan untuk naik pangkat dan dapat degree adak itu cukup berapa lama baru kita usaha untuk dapat semua keistimewaan tok sedangkan jawatan lain dah lama makan keistimewaan tok.......? Berbaloikah......!!!!

Sekarang tok kita hanya bercakap tentang PPP disarawak ajak, ada sik kita cuba selidik sedikit tentang PPP disabah. Apa kelebihan dan kekurangan PPP di sarawak tok jika dibandingkan dengan PPP disabah? Pernah kita tanyak dan selidiki.

Aku ada kwan disabah PPP juak, Sidak Udah pergi ke semenanjung untuk kos x2 best seperti kardio dan sebagainya, dapan mendapat kemudahan untuk kenaikan pangkat dengan cepat, mengikut pendapat dan ramalan sik kebanyakkan PPP U32 dan U36 akan dari sabah dan kemungkinan sidaknya yang banyak ditempatkan di sarawak tok. Cuba kita renungkan apa yang berlaku dengan jumlah PPP di sarwak.
Back to top Go down
bernxrd dst
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Libra Buffalo
Posts: 129
Points: 133
Reputation: 0
Join date: 2009-08-01
Age: 29
Location: KK.NANGA MERIRAI KAPIT

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Sat Sep 12, 2009 4:49 pm

....................... hmmm ... bahaya bg sarawak ( ulasan pengulas bolasepak ) .. bst na jua dpt g kursus cam ya....
Back to top Go down
Adenan
User Forumer
User Forumer


Leo Rat
Posts: 65
Points: 81
Reputation: 0
Join date: 2009-07-20
Age: 30
Location: Klinik Kesihatan Oya Sibu

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: Sejarah Penolong Pegawai Perubatan   Sat Sep 12, 2009 5:25 pm

adakah PPP sarawak masih lagi relax dan bahaya sik kita sekarang tok ?
Back to top Go down
 

Sejarah Penolong Pegawai Perubatan

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak :: ::  :: -