:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak ::

:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak Portal::
 
HomePortalCalendarGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Navigation
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» PPP new website..
Fri Sep 09, 2016 2:12 pm by Jay Amarda

» SELAMAT HARI PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN 2016
Tue Mar 08, 2016 8:38 pm by Jay Amarda

» Pegawai Perubatan di KK/K1M/KKIA
Sat Jan 09, 2016 10:37 pm by Jay Amarda

» MERRY CHRISMAT & HAPPY NEW YEAR 2016
Tue Dec 22, 2015 9:39 am by Jay Amarda

» PENGALAMAM DENGAN PERKHIDMATAN DOKTOR UDARA
Thu Dec 10, 2015 11:41 am by Jay Amarda

» Lastest Update and News for PPP
Thu Dec 10, 2015 8:03 am by Jay Amarda

» PPP BOLEH JADI PEGAWAI PERUBATAN
Sun Jul 19, 2015 8:21 pm by Aisyah98

» DEGREE FOR PPP. APA BIDANG YANG BERKAITAN
Sun Jul 19, 2015 8:18 pm by Aisyah98

» Visual Studio 2010 Free Download Full Version With Crack For Windows 7 64 Bit
Wed Mar 19, 2014 3:42 pm by maddprym

» perkembangan terkini naiktaraf KK Lubok Antu
Thu Oct 10, 2013 8:31 am by Roslan

» Helo...2013
Fri Jul 26, 2013 2:28 am by plus100lewishamiltonamat@

» FAIL MEJA UNTUK SEMUA
Sun Apr 07, 2013 4:02 pm by Amin zafri

» org baru...
Sat Feb 23, 2013 5:32 pm by arm S'h

» SURAT PEKELILING KETUA PENGARAH KESIHATAN MALAYSIA BIL.4/2009 PELAKSAAN PERKHIDMATAN KESIHATAN BERINTEGRASI(BERSEPADU)DI KLINIK KESIHATAN.
Sat Dec 08, 2012 2:02 pm by desmond edward

» PENDAFTARAN PERSATUAN PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN SARAWAK
Tue Nov 06, 2012 10:23 am by Roslan

» Facebook satu lagi cara Yahudi bergerak!!
Wed Oct 24, 2012 1:46 am by anak pisang

» canon EOS 450D
Wed Oct 24, 2012 1:40 am by anak pisang

» TB Drugs Protocol
Wed Oct 24, 2012 1:39 am by anak pisang

» WANITA DAKWA SAKIT KULIT ANGKARA UBAT HOSPITAL.
Wed Oct 24, 2012 1:37 am by anak pisang

» REFERENDUM: MENGKAJI DAN MENJENAMA SEMULA NAMA JAWATAN ‘PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN’ KEPADA SATU NAMA YANG LEBIH SIGNIFIKAN
Wed Oct 24, 2012 1:32 am by anak pisang

Similar topics
Affiliates














Follow us on Twitter


 



Share | 
 

 KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
anak umbong
VIP Forumer
VIP Forumer


Libra Buffalo
Posts : 495
Points : 581
Reputation : 3
Join date : 2009-05-18
Age : 31
Location : KK NANGA ENSIRING,JULAU

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Tue Jul 28, 2009 11:47 pm

Kerajaan bayar pampasan RM7 juta bagi kes kecuaian perubatan



[url=mailto://][/url]



KUALA LUMPUR: Sejak 2007 sehingga kini, kerajaan sudah membayar pampasan sebanyak RM7 juta kepada pesakit akibat kes kecuaian perubatan di hospital kerajaan.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, berkata jumlah bayaran pampasan sebanyak RM7 juta itu masih dianggap kecil berbanding negara yang lain.

Kementerian Kesihatan, katanya, menerima purata aduan kes kecuaian oleh kakitangan perubatannya antara lima hingga lapan kes sebulan dalam tempoh yang sama.


Kebanyakan kes aduan kecuaian itu terus dibawa ke mahkamah, dan ini sebenarnya menjejaskan kredibiliti dan imej doktor itu, di samping menambahkan beban dan tekanan terhadap pengamal perubatan, katanya selepas merasmikan Persidangan Penyelesaian Alternatif Pertikaian (ADR) Kecuaian Perubatan 2009 di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di Gombak di sini, hari ini.

Beliau berkata, sebenarnya, selain daripada membawa kes itu ke mahkamah, terdapat pilihan lain bagi menyelesaikan isu itu, iaitu melalui ADR yang merangkumi timbang tara, pengantaraan, pendamaian dan perundingan.

"Masyarakat sebenarnya masih kurang tahu mengenai kaedah ini yang mana ia lebih jimat, cepat, mudah, dibuat secara profesional tanpa mengaibkan mana-mana pihak. Ia lebih kepada situasi menang-menang," katanya.

Beliau berkata, menerusi kaedah itu, pesakit dan doktor yang didakwa melakukan kecuaian akan dibawa berbincang bersama seorang pengantara atau orang tengah yang bertanggungjawab memberi cadangan penyelesaian kes untuk dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak.

"Perbincangan itu pula akan diadakan secara tertutup tanpa dihebahkan kepada media bagi menjaga nama baik pesakit dan doktor malahan tiada peguam diperlukan dalam kaedah ini," katanya.

Rosnah berkata, kementerian dan Majlis Perubatan Malaysia (MMC) sentiasa mengamalkan kaedah ini untuk berbincang kerana ada kes yang dilaporkan bukan atas sebab kecuaian seperti yang didakwa pesakit. - Bernama
Back to top Go down
musrgmude
Regular Forumer
Regular Forumer


Aries Dog
Posts : 214
Points : 210
Reputation : 3
Join date : 2009-06-11
Age : 34
Location : KK Sri Aman

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Wed Jul 29, 2009 12:38 am

Susah kerja bermain dengan nyawa orang. Apa2 pun ikut SOP & etika kerja kita. Mudahan kecuaian boleh dielakkan selalu, mun dapat zero mistake...
Back to top Go down
wreig
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Taurus Dog
Posts : 179
Points : 185
Reputation : 0
Join date : 2009-05-18
Age : 34
Location : Semah In Da' House

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Wed Jul 29, 2009 3:16 pm

biasalah,, bc aja benda kecik yang salah,,,, walaupun kita dah nitih SOP ataupun prosedur ka betul...
Back to top Go down
eddie
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Gemini Buffalo
Posts : 148
Points : 148
Reputation : 0
Join date : 2009-05-19
Age : 43
Location : KK Debak

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Wed Jul 29, 2009 6:58 pm

Kerja PPP sentiasa berisiko.
Back to top Go down
blackrider
New Forumer


Posts : 46
Points : 46
Reputation : 0
Join date : 2009-06-27
Location : sibu

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Wed Jul 29, 2009 8:36 pm

human not perfect.
kita cuba lakukan sebaik mungkin berdasarkan SOP dan kod etika.
kita ppp mungkin lebih baik berbanding MO.
MO di hosp/klinik kerajaan sering berhadapan masalah ini mungkin berpunca drpa sebab/faktor.

pernah saya terbaca luahan seorang MO kerajaan dalam sebuah paper nasional.
menurut MO ini,kecuaian MO kerajaan dlm melaksanakan tugas adalah akibat tekanan kerja berlebihan dan tidak berbaloi dengan gaji. ada OT pun tak cukup. tambah lagi banyak procedure red tape dan penggunaan ubat dihadkan.
tambah beliau lagi,jika di eropah/amerika,semakin tinggi beban tugas,maka semakin tinggi bayaran. ubat tidak dihadkan kerana pesakit berhak mendapatkan yg terbaik.

utk kita ppp,yg penting kita telah mengikut SOP. buat rekod dgn sebaik mungkin dalam OPD card,referal letter,dan apa jua dokumen berkaitan. kita juga cuba utk menerangkan setiap prosedur yg akan dilakukan kpd pt kita agar mereka faham sedikit walaupun tidak banyak.

kejahilan masyarakat yg suka mengambil jalan mudah utk menyaman/menuntut ganti rugi adalah amat disesali.
apa guna nya membuat tuntutan berganda-ganda tapi akhir nya terpaksa jua kembali ke hosp/klinik kerajaan setelah tidak mampu lagi ke hosp/klinik swasta! pelik kan?
Back to top Go down
anak pisang
VVIP Forumer
VVIP Forumer


Taurus Rooster
Posts : 642
Points : 637
Reputation : 2
Join date : 2009-05-21
Age : 35
Location : HQ

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Thu Jul 30, 2009 7:39 pm

betul ya kalo takut risiko napa sahut cabaran semasa interview
Back to top Go down
Nick
Moderator
Moderator


Libra Rooster
Posts : 766
Points : 856
Reputation : 8
Join date : 2009-05-07
Age : 35
Location : HUM

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Thu Jul 30, 2009 11:24 pm

one malaysia
Back to top Go down
http://WWW.YAHOO.COM
anak pisang
VVIP Forumer
VVIP Forumer


Taurus Rooster
Posts : 642
Points : 637
Reputation : 2
Join date : 2009-05-21
Age : 35
Location : HQ

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Sat Aug 01, 2009 12:55 am

one malaysia la. kat mana mana kan negara kita. asal jangan kat negara orang dah la. ko mau kerja kat paskistan ka nick
Back to top Go down
shinigami
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Leo Dog
Posts : 115
Points : 123
Reputation : 0
Join date : 2009-05-08
Age : 34
Location : Miri

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Tue Aug 11, 2009 5:38 pm

banyak org di luar menanti peluang kita buat silap
Back to top Go down
Nick
Moderator
Moderator


Libra Rooster
Posts : 766
Points : 856
Reputation : 8
Join date : 2009-05-07
Age : 35
Location : HUM

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Tue Aug 11, 2009 8:33 pm

anak pisang wrote:
one malaysia la. kat mana mana kan negara kita. asal jangan kat negara orang dah la. ko mau kerja kat paskistan ka nick
offhore..............hahaha
Back to top Go down
http://WWW.YAHOO.COM
aubreysherrod
Moderator
Moderator


Leo Pig
Posts : 1142
Points : 1147
Reputation : 4
Join date : 2009-05-07
Age : 33
Location : LUBOK ANTU

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 8:20 am

susah nak lari......risiko berada di mana2 sahaja.......
Back to top Go down
s.y.s
Regular Forumer
Regular Forumer


Posts : 283
Points : 278
Reputation : 3
Join date : 2009-06-09
Location : daerah simunjan

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 11:07 am

au..betul 2 kwn..apa2 je kerja tetap ada risiko.cuma kena ati2 je..kurangkan risiko dan perkara yang x septtnya.
Back to top Go down
polok
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Libra Pig
Posts : 136
Points : 136
Reputation : 4
Join date : 2009-09-05
Age : 33
Location : serian

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 11:58 am

amalkan universal precaution...tapi malang tidak berbau...
Back to top Go down
drhouse
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Aries Buffalo
Posts : 118
Points : 116
Reputation : 0
Join date : 2009-05-19
Age : 31
Location : TePi SunGaI BanYak BoyAk...

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 12:05 pm

sentiasa berhati2...
Back to top Go down
tutis
New Forumer


Gemini Rat
Posts : 44
Points : 42
Reputation : 0
Join date : 2009-08-17
Age : 32
Location : Emergency & Trauma ( Hosp. Sibu )

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 12:05 pm

jgn yakin ja...ilmu mesti ckup d dada.............
Back to top Go down
musrgmude
Regular Forumer
Regular Forumer


Aries Dog
Posts : 214
Points : 210
Reputation : 3
Join date : 2009-06-11
Age : 34
Location : KK Sri Aman

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 12:17 pm

Tawakal...
Back to top Go down
wreig
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Taurus Dog
Posts : 179
Points : 185
Reputation : 0
Join date : 2009-05-18
Age : 34
Location : Semah In Da' House

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Thu Sep 10, 2009 12:26 pm

Pi mAi--Pi mai tang tu jugak,,,,,ilmu, doa, mesti ada,, last skali,,BGANTUNG NGAN NASIB lah..sidak DR ka ngaga silap ia pun bukan orang sebarang,, memang pandai, kalau tak pandai mana blh jd DR... SO NASIB lah..
Back to top Go down
apai bidah
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Taurus Rat
Posts : 184
Points : 186
Reputation : 0
Join date : 2009-05-08
Age : 32
Location : Currently in Bintulu

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Thu Sep 10, 2009 5:08 pm

apa2 pun........kita hanyalah manusia biasa............tak akan lari dari kesilapan.....nti dah salah...salahlah......kalau u betul mana org mau ingat.............
Back to top Go down
http://WWW.GOOGLE.COM
wreig
Newbie Forumer
Newbie Forumer


Taurus Dog
Posts : 179
Points : 185
Reputation : 0
Join date : 2009-05-18
Age : 34
Location : Semah In Da' House

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Fri Sep 18, 2009 4:39 pm

amat nya apai BeeDah
Back to top Go down
polzdscholzd
VVIP Forumer
VVIP Forumer


Gemini Dog
Posts : 705
Points : 750
Reputation : 8
Join date : 2009-06-21
Age : 34
Location : KeNyAlAnG EaRtH

Health Status
Health Points: 1

PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Tue Oct 20, 2009 3:53 pm

..buat apa yg patut...

_________________
Be A MasTeR Of YoUr MiNd BeFoRe U BeCoMe A MaStErMiNd
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Today at 6:48 pm

Back to top Go down
 
KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» bagi yang memiliki pasangan suami/istri mualaf
» Dupa Berbahaya Bagi Kesehatan
» bagaimana cara ibadah puasa dalam agama kristen?
» Adakah perintah Sunat dalam Alquran..?
» pro kontra pembakaran Dupa dan kemenyan dalam ajaran kristen

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak :: :: General Forum :: Ubat - Ubatan-
Jump to: