:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak ::

:: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak Portal::
 
HomePortalCalendarGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Navigation
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» PPP new website..
Tue Mar 14, 2017 12:36 pm by aubreysherrod

» Bagaimana Cara Memperkenalkan Portal PPP Sararawak Kepada Semua PPP ....?? The Best Way....
Tue Mar 14, 2017 12:34 pm by aubreysherrod

» SELAMAT HARI PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN 2016
Tue Mar 08, 2016 8:38 pm by Jay Amarda

» Pegawai Perubatan di KK/K1M/KKIA
Sat Jan 09, 2016 10:37 pm by Jay Amarda

» MERRY CHRISMAT & HAPPY NEW YEAR 2016
Tue Dec 22, 2015 9:39 am by Jay Amarda

» PENGALAMAM DENGAN PERKHIDMATAN DOKTOR UDARA
Thu Dec 10, 2015 11:41 am by Jay Amarda

» Lastest Update and News for PPP
Thu Dec 10, 2015 8:03 am by Jay Amarda

» PPP BOLEH JADI PEGAWAI PERUBATAN
Sun Jul 19, 2015 8:21 pm by Aisyah98

» DEGREE FOR PPP. APA BIDANG YANG BERKAITAN
Sun Jul 19, 2015 8:18 pm by Aisyah98

» Visual Studio 2010 Free Download Full Version With Crack For Windows 7 64 Bit
Wed Mar 19, 2014 3:42 pm by maddprym

» perkembangan terkini naiktaraf KK Lubok Antu
Thu Oct 10, 2013 8:31 am by Roslan

» Helo...2013
Fri Jul 26, 2013 2:28 am by plus100lewishamiltonamat@

» FAIL MEJA UNTUK SEMUA
Sun Apr 07, 2013 4:02 pm by Amin zafri

» org baru...
Sat Feb 23, 2013 5:32 pm by arm S'h

» SURAT PEKELILING KETUA PENGARAH KESIHATAN MALAYSIA BIL.4/2009 PELAKSAAN PERKHIDMATAN KESIHATAN BERINTEGRASI(BERSEPADU)DI KLINIK KESIHATAN.
Sat Dec 08, 2012 2:02 pm by desmond edward

» PENDAFTARAN PERSATUAN PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN SARAWAK
Tue Nov 06, 2012 10:23 am by Roslan

» Facebook satu lagi cara Yahudi bergerak!!
Wed Oct 24, 2012 1:46 am by anak pisang

» canon EOS 450D
Wed Oct 24, 2012 1:40 am by anak pisang

» TB Drugs Protocol
Wed Oct 24, 2012 1:39 am by anak pisang

» WANITA DAKWA SAKIT KULIT ANGKARA UBAT HOSPITAL.
Wed Oct 24, 2012 1:37 am by anak pisang

Similar topics
    Affiliates














    Follow us on Twitter


     



    Share | 
     

     KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN

    View previous topic View next topic Go down 
    AuthorMessage
    anak umbong
    VIP Forumer
    VIP Forumer
    avatar

    Libra Buffalo
    Posts : 495
    Points : 581
    Reputation : 3
    Join date : 2009-05-18
    Age : 32
    Location : KK NANGA ENSIRING,JULAU

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Tue Jul 28, 2009 11:47 pm

    Kerajaan bayar pampasan RM7 juta bagi kes kecuaian perubatan



    [url=mailto://][/url]



    KUALA LUMPUR: Sejak 2007 sehingga kini, kerajaan sudah membayar pampasan sebanyak RM7 juta kepada pesakit akibat kes kecuaian perubatan di hospital kerajaan.

    Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, berkata jumlah bayaran pampasan sebanyak RM7 juta itu masih dianggap kecil berbanding negara yang lain.

    Kementerian Kesihatan, katanya, menerima purata aduan kes kecuaian oleh kakitangan perubatannya antara lima hingga lapan kes sebulan dalam tempoh yang sama.


    Kebanyakan kes aduan kecuaian itu terus dibawa ke mahkamah, dan ini sebenarnya menjejaskan kredibiliti dan imej doktor itu, di samping menambahkan beban dan tekanan terhadap pengamal perubatan, katanya selepas merasmikan Persidangan Penyelesaian Alternatif Pertikaian (ADR) Kecuaian Perubatan 2009 di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di Gombak di sini, hari ini.

    Beliau berkata, sebenarnya, selain daripada membawa kes itu ke mahkamah, terdapat pilihan lain bagi menyelesaikan isu itu, iaitu melalui ADR yang merangkumi timbang tara, pengantaraan, pendamaian dan perundingan.

    "Masyarakat sebenarnya masih kurang tahu mengenai kaedah ini yang mana ia lebih jimat, cepat, mudah, dibuat secara profesional tanpa mengaibkan mana-mana pihak. Ia lebih kepada situasi menang-menang," katanya.

    Beliau berkata, menerusi kaedah itu, pesakit dan doktor yang didakwa melakukan kecuaian akan dibawa berbincang bersama seorang pengantara atau orang tengah yang bertanggungjawab memberi cadangan penyelesaian kes untuk dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak.

    "Perbincangan itu pula akan diadakan secara tertutup tanpa dihebahkan kepada media bagi menjaga nama baik pesakit dan doktor malahan tiada peguam diperlukan dalam kaedah ini," katanya.

    Rosnah berkata, kementerian dan Majlis Perubatan Malaysia (MMC) sentiasa mengamalkan kaedah ini untuk berbincang kerana ada kes yang dilaporkan bukan atas sebab kecuaian seperti yang didakwa pesakit. - Bernama
    Back to top Go down
    musrgmude
    Regular Forumer
    Regular Forumer


    Aries Dog
    Posts : 214
    Points : 210
    Reputation : 3
    Join date : 2009-06-11
    Age : 35
    Location : KK Sri Aman

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Wed Jul 29, 2009 12:38 am

    Susah kerja bermain dengan nyawa orang. Apa2 pun ikut SOP & etika kerja kita. Mudahan kecuaian boleh dielakkan selalu, mun dapat zero mistake...
    Back to top Go down
    wreig
    Newbie Forumer
    Newbie Forumer
    avatar

    Taurus Dog
    Posts : 179
    Points : 185
    Reputation : 0
    Join date : 2009-05-18
    Age : 35
    Location : Semah In Da' House

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Wed Jul 29, 2009 3:16 pm

    biasalah,, bc aja benda kecik yang salah,,,, walaupun kita dah nitih SOP ataupun prosedur ka betul...
    Back to top Go down
    eddie
    Newbie Forumer
    Newbie Forumer
    avatar

    Gemini Buffalo
    Posts : 148
    Points : 148
    Reputation : 0
    Join date : 2009-05-19
    Age : 44
    Location : KK Debak

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Wed Jul 29, 2009 6:58 pm

    Kerja PPP sentiasa berisiko.
    Back to top Go down
    blackrider
    New Forumer
    avatar

    Posts : 46
    Points : 46
    Reputation : 0
    Join date : 2009-06-27
    Location : sibu

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Wed Jul 29, 2009 8:36 pm

    human not perfect.
    kita cuba lakukan sebaik mungkin berdasarkan SOP dan kod etika.
    kita ppp mungkin lebih baik berbanding MO.
    MO di hosp/klinik kerajaan sering berhadapan masalah ini mungkin berpunca drpa sebab/faktor.

    pernah saya terbaca luahan seorang MO kerajaan dalam sebuah paper nasional.
    menurut MO ini,kecuaian MO kerajaan dlm melaksanakan tugas adalah akibat tekanan kerja berlebihan dan tidak berbaloi dengan gaji. ada OT pun tak cukup. tambah lagi banyak procedure red tape dan penggunaan ubat dihadkan.
    tambah beliau lagi,jika di eropah/amerika,semakin tinggi beban tugas,maka semakin tinggi bayaran. ubat tidak dihadkan kerana pesakit berhak mendapatkan yg terbaik.

    utk kita ppp,yg penting kita telah mengikut SOP. buat rekod dgn sebaik mungkin dalam OPD card,referal letter,dan apa jua dokumen berkaitan. kita juga cuba utk menerangkan setiap prosedur yg akan dilakukan kpd pt kita agar mereka faham sedikit walaupun tidak banyak.

    kejahilan masyarakat yg suka mengambil jalan mudah utk menyaman/menuntut ganti rugi adalah amat disesali.
    apa guna nya membuat tuntutan berganda-ganda tapi akhir nya terpaksa jua kembali ke hosp/klinik kerajaan setelah tidak mampu lagi ke hosp/klinik swasta! pelik kan?
    Back to top Go down
    anak pisang
    VVIP Forumer
    VVIP Forumer
    avatar

    Taurus Rooster
    Posts : 642
    Points : 637
    Reputation : 2
    Join date : 2009-05-21
    Age : 36
    Location : HQ

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Thu Jul 30, 2009 7:39 pm

    betul ya kalo takut risiko napa sahut cabaran semasa interview
    Back to top Go down
    Nick
    Moderator
    Moderator
    avatar

    Libra Rooster
    Posts : 766
    Points : 856
    Reputation : 8
    Join date : 2009-05-07
    Age : 36
    Location : HUM

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Thu Jul 30, 2009 11:24 pm

    one malaysia
    Back to top Go down
    http://WWW.YAHOO.COM
    anak pisang
    VVIP Forumer
    VVIP Forumer
    avatar

    Taurus Rooster
    Posts : 642
    Points : 637
    Reputation : 2
    Join date : 2009-05-21
    Age : 36
    Location : HQ

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Sat Aug 01, 2009 12:55 am

    one malaysia la. kat mana mana kan negara kita. asal jangan kat negara orang dah la. ko mau kerja kat paskistan ka nick
    Back to top Go down
    shinigami
    Newbie Forumer
    Newbie Forumer
    avatar

    Leo Dog
    Posts : 115
    Points : 123
    Reputation : 0
    Join date : 2009-05-08
    Age : 35
    Location : Miri

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Tue Aug 11, 2009 5:38 pm

    banyak org di luar menanti peluang kita buat silap
    Back to top Go down
    Nick
    Moderator
    Moderator
    avatar

    Libra Rooster
    Posts : 766
    Points : 856
    Reputation : 8
    Join date : 2009-05-07
    Age : 36
    Location : HUM

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Tue Aug 11, 2009 8:33 pm

    anak pisang wrote:
    one malaysia la. kat mana mana kan negara kita. asal jangan kat negara orang dah la. ko mau kerja kat paskistan ka nick
    offhore..............hahaha
    Back to top Go down
    http://WWW.YAHOO.COM
    aubreysherrod
    Moderator
    Moderator
    avatar

    Leo Pig
    Posts : 1145
    Points : 1150
    Reputation : 4
    Join date : 2009-05-07
    Age : 34
    Location : LUBOK ANTU

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 8:20 am

    susah nak lari......risiko berada di mana2 sahaja.......
    Back to top Go down
    s.y.s
    Regular Forumer
    Regular Forumer
    avatar

    Posts : 283
    Points : 278
    Reputation : 3
    Join date : 2009-06-09
    Location : daerah simunjan

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 11:07 am

    au..betul 2 kwn..apa2 je kerja tetap ada risiko.cuma kena ati2 je..kurangkan risiko dan perkara yang x septtnya.
    Back to top Go down
    polok
    Newbie Forumer
    Newbie Forumer
    avatar

    Libra Pig
    Posts : 136
    Points : 136
    Reputation : 4
    Join date : 2009-09-05
    Age : 34
    Location : serian

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 11:58 am

    amalkan universal precaution...tapi malang tidak berbau...
    Back to top Go down
    drhouse
    Newbie Forumer
    Newbie Forumer
    avatar

    Aries Buffalo
    Posts : 118
    Points : 116
    Reputation : 0
    Join date : 2009-05-19
    Age : 32
    Location : TePi SunGaI BanYak BoyAk...

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 12:05 pm

    sentiasa berhati2...
    Back to top Go down
    tutis
    New Forumer
    avatar

    Gemini Rat
    Posts : 44
    Points : 42
    Reputation : 0
    Join date : 2009-08-17
    Age : 33
    Location : Emergency & Trauma ( Hosp. Sibu )

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 12:05 pm

    jgn yakin ja...ilmu mesti ckup d dada.............
    Back to top Go down
    musrgmude
    Regular Forumer
    Regular Forumer


    Aries Dog
    Posts : 214
    Points : 210
    Reputation : 3
    Join date : 2009-06-11
    Age : 35
    Location : KK Sri Aman

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Mon Sep 07, 2009 12:17 pm

    Tawakal...
    Back to top Go down
    wreig
    Newbie Forumer
    Newbie Forumer
    avatar

    Taurus Dog
    Posts : 179
    Points : 185
    Reputation : 0
    Join date : 2009-05-18
    Age : 35
    Location : Semah In Da' House

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Thu Sep 10, 2009 12:26 pm

    Pi mAi--Pi mai tang tu jugak,,,,,ilmu, doa, mesti ada,, last skali,,BGANTUNG NGAN NASIB lah..sidak DR ka ngaga silap ia pun bukan orang sebarang,, memang pandai, kalau tak pandai mana blh jd DR... SO NASIB lah..
    Back to top Go down
    apai bidah
    Newbie Forumer
    Newbie Forumer
    avatar

    Taurus Rat
    Posts : 184
    Points : 186
    Reputation : 0
    Join date : 2009-05-08
    Age : 33
    Location : Currently in Bintulu

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Thu Sep 10, 2009 5:08 pm

    apa2 pun........kita hanyalah manusia biasa............tak akan lari dari kesilapan.....nti dah salah...salahlah......kalau u betul mana org mau ingat.............
    Back to top Go down
    http://WWW.GOOGLE.COM
    wreig
    Newbie Forumer
    Newbie Forumer
    avatar

    Taurus Dog
    Posts : 179
    Points : 185
    Reputation : 0
    Join date : 2009-05-18
    Age : 35
    Location : Semah In Da' House

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Fri Sep 18, 2009 4:39 pm

    amat nya apai BeeDah
    Back to top Go down
    polzdscholzd
    VVIP Forumer
    VVIP Forumer
    avatar

    Gemini Dog
    Posts : 705
    Points : 750
    Reputation : 8
    Join date : 2009-06-21
    Age : 35
    Location : KeNyAlAnG EaRtH

    Health Status
    Health Points: 1

    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   Tue Oct 20, 2009 3:53 pm

    ..buat apa yg patut...

    _________________
    Be A MasTeR Of YoUr MiNd BeFoRe U BeCoMe A MaStErMiNd
    Back to top Go down
    Sponsored content




    PostSubject: Re: KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN   

    Back to top Go down
     
    KERAJAAN BAYAR PAMPASAN RM7 JUTA BAGI KES KECUAIAN PERUBATAN
    View previous topic View next topic Back to top 
    Page 1 of 1
     Similar topics
    -
    » RENUNGAN BAGI PARA MUSLIMERS

    Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
    :: Penolong Pegawai Perubatan Sarawak :: :: General Forum :: Ubat - Ubatan-
    Jump to: